نظر سنجی
نظر شما در رابطه با سایت سازمان میراث فرهنگی استان قزوین چیست؟
عالی
خوب
متوسط


بسمه تعالی
« شرح وظایف راهنمایان گردشگری »
 
- راهنمایان گروه های فرهنگی
- راهنمایان گروه های طبیعت گردی
راهنمای تور ضمن گذراندن دوره های علمی و تخصصی و اخذ لوح پایان دوره و کارت معتبر با توجه به نوع فعالیت و برنامه سفر می تواند به صورت ثابت یا موردی توسط مدیر دفتر دعوت به همکاری شود.
با عنایت به اینکه راهنمای تور در مواجهه با گردشگران که به منظور بازدید از کشورمان سفر می کنند نماینده یک ملت وسازمان برگزار کننده تور به حساب می آید ضرورت دارد ضمن عمل به وظایف به عنوان راهنما ، دارای توانائی ها و ویژگی هایی باشد تا برنامه های گشت به نحو شایسته اجراء گردد.
ویژگی های راهنمای تور
1- ویژگی های علمی و کاربردی
راهنمای تور می بایست دارای اطلاعات و دانش کافی از پیشینه صنعت جهانگردی ، تمدن و فرهنگ ملل ، معماری ، مذهب ، جامعه شناسی ، اوضاع طبیعی و عوامل جغرافیایی ، معلومات عمومی ، اقتصاد ، سیاست ، شناخت کافی نسبت به کشور میزبان و قوانین و مقررات مربوطه و غیره باشد.
اشراف کامل راهنمای تور به معلومات ذکرشده و داشتن اطلاعات به روز و جدید ، نه تنها سهولت اجرای برنامه های بازدید جهانگردی را فراهم میسازد بلکه او را در نگاه افرادی که او راهنمایی آنها را به عهده دارد صاحب شخصیت و محبوبیت خاصی می کند.
2- ویژگیهای تخصصی
دارا بودن دانش تخصصی زبان (دو یا چند زبانه) و آگاهی از واژه های گوناگون زبانی ، مهارت های ویژه ارتباطی ، دانش و رو شهای مرتبط با هنر راهنمایی تور ، تفسیر عمیق و بیان کلی محیط و مدیریت بحران هنگام بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و نا خوشایند (تصادف ، سرقت ، ناپدید شدن مسافر ، ...).
-3 خصوصیات اخلاقی و رفتاری مطلوب
قدرت راهبری و مدیریت ، وقت شناسی ، رفتار صحیح همراه با متانت ، ادب و تواضع ، آشنایی کامل با آداب معاشرت و اصول روابط اجتماعی ، دارای قدرت بیان و ظاهری آراسته ، احساس مسئولیت ، دقت کامل و توجه به خواسته های دیگران ، رعایت بهداشت فردی و محیطی ،کنترل و مدیریت بحران و تلاش وافر در جهت رفع مشکلات پیش آمده همراه با دقت و سرعت عمل و انتقال مطالب به مبادی ذیربط.
وظایف راهنمایان گردشگری
1- ایجاد جوی دوستانه و صمیمی میان گروه مسافرین
2- عدم گماردن افراد غیر مسئول به عنوان جایگزین خود
3- حضور قبل از موعد در مکان از پیش تعیین شده (درگشت های داخلی) و در مبادی ورودی مرزی (درگشت های ورودی)
4- همراه داشتن اعلامیه ای قابل رؤیت و خوانا ، مندرج به نام دفتر مجری و نام گروه
5- شمارش دقیق مسافران ، کسب آگاهی از ملیت و تابعیت آنان و نیز شمارش دقیق چمدا نها
6- هماهنگی لازم با سرپرست خارجی گروه
7- اطمینان از اینکه کلیه اعضاء گروه مدارک ضروری از قبیل گذرنامه ، بلیط و ... را به همراه داشته باشند.
8- تجمیع گروه در مکانی مناسب ، تشکیل جلسه معارفه جهت معرفی راهنما ، دستیار راهنما و اعضاء به یکدیگر ، ارائه اطلاعات ضروری در خصوص مقررات و قوانین حاکم بر کشور ، توضیح و تشریح نکات لازم در ارتباط با برنامه سفر
9- تذکر نکات ضروری ، مهم و بطور مداوم مربوط به رعایت بهداشت و حفظ سلامتی ، سپردن مدارک مهم (گذرنامه ، بلیط ، اشیای قیمتی ، وجوه نقد ، ...) به صندوق امانات هتل ، جدا نشدن از گروه ، وقت شناسی و...
10- ارایه توضیحات کافی در خصوص پول رایج کشور ، انواع اسکناس ها ، تبدیل ارز و محل انجام آن ، شرایط آب و هوایی ، امنیت محیطی ، آداب و رسوم کشور ، گرد شهای اختیاری ، خرید سوغات و...
11- اعلام اطلاعات دقیق از لیست اعضاء گروه گردشگران به پلیس اتباع خارجی ناجا در اسرع وقت در شهرهای مورد بازدید و اقامت
12- هماهنگی لازم با هتل محل اقامت ، دریافت لیست اتاق ها ، اعلام شرایط ویژه مسافران (درصورت وجود) به هتل ، دریافت کلید اتاق ها و تحویل به مسافران ، اعلام شرایط و امکانات هتل و ...
13- تنظیم گزارش گشت و جمع آوری نظرات گردشگران به صورت دقیق و کامل در خلال گشت طبق محورهای ارایه شده از سوی دفتر هماهنگی مرکز و ارایه به آن دفتر
14- ارتباط با دفتر مجری جهت هماهنگی های لازم در صورت نیاز
15- عدم تردد در مناطق پر خطر از لحاظ امنیتی ، اجتماعی ، اخلاقی و رعایت کلیه مقررات و شئونات اسلامی درگشت های خارج از کشور
16- اقدام جهت تمدید کارت راهنما پانزده روز قبل از انقضاء آن
 
 
 
 

دوشنبه 8 خرداد 1391
18:35:33



 
Copyright © 2017 qchto.ir - All rights reserved
E-mail : info@qchto.ir - Power by Ghasedak ICT